ابزار وبلاگ

باستانی وعکس قدیمی شهرستان بجنورد - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User
[?IMG]?


زمانی در کابین طبقه دوم هواپیماهای بوئینگ 747، فضایی را برای سرو غذاهای سنتی فراهم کرده بودند تا قبل از اینکه مسافر به ایران برسد، کمی با طعم غذاها و فرهنگ کشوری که برای سفر انتخاب کرده‌ است، آشنا شود.


به نوشته ایسنا، در کابین طبقه دوم غذاهای مانند آبگوشت یا چای دم شده در سماورهای ذغالی را برای مهمانان خارجی سرو می‌کردند. پرواز‌های ایرانی نیز محبوبیت خاصی بین گردشگران خارجی داشتند و ایران هم مقصد خوبی برای آنها بود.

شجاع‌الدین ملاحسینی رییس ارشد طرح و برنامه کترینگ هواپیمایی «ایران ایر» با تأیید این‌که زمانی در هواپیماها آبگوشت سرو می‌شد گفت: سال 1357 تا 1359 بوئینگ 747 کابینی در طبقه دوم هواپیما داشت که حدود 30 نفر گنجایش داشت و آن قسمت را به شکل سنتی درآورده بودند تا امکان سرو غذاهای سنتی ایرانی مانند آبگوشت برای مهمانان خارجی ایجاد شود، اما در حال حاضر این هواپیماها تقریبا از رده خارج شده‌اند.


[ دوشنبه 93/7/28 ] [ 10:46 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

هاتف، تصاویر زیر را به عنوان آخرین تصویر از اشرف، خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی منتشر کرده است. وی هنوز زنده است.



2592
کنار اردشیر زاهدی


56308335957887620891


[ سه شنبه 92/11/1 ] [ 10:58 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
در موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا یکی از مشهوترین عکس‌ها مشهور به دو عاشق ایرانی است. عکس شمار 97482 این موزه هنوز هم یکی از تصاویر منحصر به فردی است که هر روز نظر خیلی‌ها را به خود جلب می‌کند؛ عشاق ایرانی،800 سال پیش از میلاد مسیح.
سال 1351 باستان‌شناسانی که در تپه‌ حسنلو مشغول حفاری بودند خودشان هم چیزی را می‌دیدند باور نمی‌کردند. تیم مشترت تحقیقاتی ایران و ‌آمریکا به سرپرستی دکتر رابرت اچ دایسون ا مشغول تحقیقات در این تپه باستانی بودند که قبری را پیدا کردند. در قبری با قدمت حدود 3 هزار سال اسکلت دو نفر در آغوش یکدیگر پیدا شد. در قبر به جز تخته سنگی که در بالای سر شخص سمت چپ قرار دارد هیچ شی دیگری وجود نداشت و از آن زمان آنها لقب «عشاق» را گرفتند.
از سال 2005 در موزه دانشگاه پنسلوانیا تیمی مشغول به فعالیت تنها برای انتشار نتیجه تحقیقات و گزارش‌های حفاری در تپه حسنلو هستند؛ تپه‌ای باستانی که قدمت آن به 6 تا 8 هزار  قبل از میلاد می‌رسد. با‌گذشت سالها، در موزه دانشگاه پنسلوانیا تصویر عشاق ایرانی یکی از موارد مورد توجه است.
حسنلو؛ تپه‌ای پر از رمز و راز 
تپه? حسنلو  در 7 کیلومتری شهر نقده قرار دارد. در 85 کیلومتری جنوب ارومیه در کنار جاده‌ای که از ارومیه به نقده و اشنویه می‌رسد به فاصله 3 کیلومتر از سمت چپ جاده این تپه نسبتاً بلند خودنمایی می‌کند.
تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته‌اند که نشان می‌دهد  اقوام ساکن در حسنلو با اقوام ساکن در تپه‌های اطرافش از یک تیره بوده و با هم داد و ستد و رابطه داشته‌اند.
  13783103492 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
13783103513 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
در سال 1334  هیات مشترک ایران و آمریکا به ریاست پروفسور رابرت دایسون در تپه حسنلو مشغول کاوش شدند. هر چند اکنون در دنیا «عشاق ایرانی» را بسیار می‌شناسند اما مشهورترین  اثر باستانی یافت شده در این محل جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق داشته و در موزه ایران باستان نگهداری می شود.  23 فروردین ماه سال 1337 هیئت مشترک ایران و آمریکا ضمن حفاری در این تپه موفق به کشف جام بزرگ طلای حسنلو شد. این جام در آغوش انسانی جای داشت که بر زمین افتاده بود و بر پشت او خنجری فرو کرده بودند. نقوش این جام متنوع بوده و دارای ارزش هنری بسیاری است.
  13783103534 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
جام استثنایی 
جام طلای حسنلو یک اثر باستانی کم‌نظیر به حساب می‌آید که قدمتی  قدمتی 3200 ساله دارد و احتمالا نقش مهمی در شکل‌گیری هنر دوره بعدی یعنی دوره مادها داشته‌است.
این اثر 21 سانتی متر بلندی، 25 سانتی متر قطر و 950 گرم وزن دارد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید حک شده‌است. نقش پهلوانی که با هیولا می‌جنگد، الهه‌ای ایستاده روی دو قوچ، نقش بدن انسان بر پشت یک پرنده و مطابقت صحنه‌ها با یک حماسه حوری از نقش‌های موجود بر روی این جام است. سازمان میراث فرهنگی برای اولین بار آن را در سال 1377 به نمایش عمومی گذاشت. این جام  در زیر اسکلت  یک مرد پیدا شد و به همین خاطر ، ضربه خورده و کج شده است. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام در زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده است.
  13783103545 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
تیم ایران و آمریکا 
دایسون که درجه  دکترای خود را در سال 1966 از دانشگاه هاروارد گرفت اعتقاد دارد که ده دوره متمایز سکونت در تپه حسنلو وجود داشته است که قدیمی‌ترین آن حداقل به 6 هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. مهمترین دوره سکونت در حسنلو همان دوره چهارم است. کلیه ساختمانهای یافت شده در حسنلو که از سنگ ساخته شده‌اند متعلق به دوره چهارم سکونت در حسنلو است. هیات مشترک ایران و آمریکا  توانست اتاقهای متعددی با سالن‌های بزرگ در مرکز تپه کشف کند و دیوار دفاعی قلعه نظامی و دژ محکم این شهر را از زیر خاک بیرون آورد.
13783103566 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
جام برنزی مربوط به هزاره? یکم پیش از میلاد کشف شده در حسنلو
در اتاق بزرگی که بنام ترانشه w 29 در سال 1349 حفاری شد استخوانهای 11 اسکلت بهم خورده و درهم و برهم وجود داشت. وضعیت و موقعیت قرار گرفتن اسکلتها روی زمین، مرگ غیرطبیعی آنها را کاملاً ثابت می‌کرد. در میان این اسکلت‌ها 4 اسکلت بچه وجود داشت. مسیر افتادن اسکلتها با هم فرق داشت و دفن هیچکدام جهت معین و منظمی نداشت و به نظر می‌رسد که هنگام مرگ، آنها با دستپاچگی و در حین فرار به زمین افتاده و مرده‌اند. یکی از آثار یافت شده اسکلت یک زن است که دستش را به سوی کودکی دراز کرده  تافرزندش را به آغوش بکشد اما مرگ به او مهلت نداده است. به عقیده باستان‌شناسان عاطفه مادری مانع آن شده بود که کودکش را بگذارد و خودش فرار کند. به احتمال بسیار قوی این اتاقها را آتش زده‌اند و هنگام ریزش تیرها و فرود آمدن سقفها ساکنین آنها با وحشت پا به فرار گذاشته‌اند ولی نتوانستند موفق شوند.
13783103577 قدیمی‌ترین عاشقان ایرانی کشف شدند + عکس
رابرت دایسون در زمان کشف جام زرین حسنلو


[ جمعه 92/6/15 ] [ 10:19 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

در دوران باستان مصری ها روشی برای نگه داری از اجساد خود داشتند که میتوانست بدن را سال ها در شرایط نسبتا مطلوب نگه دارد که به مومیایی کردن معروف است. مومیایی کردن بعدها به اصطلاحی برای اجسادی تبدیل شد که قرار بود برای مدت طولانی نگه داری شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در طول تاریخ کشورهای بسیاری از روش مومیایی برای نگه داری از مردگانشان استفاده کرده اند و هر کدام دلیل یا سبک کاری خاص خود را داشته اند. با گذشت زمان و از بین رفتن سنت های قدیمی و حتی شهرهای باستانی مومیایی ها تنها چیزی هستند که باستان شناسان می توانند پیدا کنند. این افراد سالانه در مناطق مختلف باستانی کاوش می کنند تا شاید بتوانند اجساد مومیایی شده را پیدا کنند. مومیایی ها جدای از جاذبه های گردشگری که به همراه دارند میتوانند در گشایش رازهای سر به مهر قدیمی نیز موثر باشند:


 

** مومیایی 700 ساله  


 

 
 
در یک اتفاق بسیار جالب در شرق چین کارگرانی که در حال کار بر روی یک جاده بودند توانستند مومیایی 700 ساله یک زن را پیدا کنند. این مومیایی که به نظر می رسد برای حکمرانی به نام "میانگ دیناستی" است پس از گذشت 700 سال هنوز دست نخورده باقی مانده و تمامی اعضای ان تقریبا سالم است. این کشف درسال 2011 انجام گرفت و به همراه این مومیایی وسایل دیگری مانند یک تابوت چوبی به همراه کفش و لباس بدست آمد. 
 


** بچه های یخ زده اینکا 

 
 



 
در سال 1999 و در ارتفاعی نزدیک به 4 متر از سطح زمین عده ای کوهنورد  توانستند سه عدد از شگفت انگیز ترین مومیایی های تاریخ را پیدا کنند. این مومیای ها بر روی کوهی به نام لولایلاکو پیدا شد و نزدیک به 500 سال سن داشتند. این مومیایی ها با توجه به اینکه به سبک های باستانی فریز شده بودند کاملا سالم باقی مانده و حتی اندام های داخلی بدن آن ها نیز سالم بودند. این مومیایی ها که در نگاه اول به ماننند چند کودک خواب آلود می مانند که حتی خون در رگ ان ها وجود دارد. 
 

به گفته باستان شناسان دلیل مرگ این بچه ها یک مراسم مذهبی بوده است و طی آن چند کودک از سوی رهبر دینی اینکاها انتخاب می شدند تا درون چاله هایی گذاشته شده و در همانجا مرده و یخ بزنند. این مراسم برای اینکاها بسیار مقدس بوده است و معمولا افراد خاصی به این عنوان انتخاب می شدند. 
 


** روزالیو لامباردو 

 
 

 

 
 
در سال 1920 بیماری کشنده ای ایتالیا را فراگرفت و انسان های بسیاری طی آن  جان خودشان را از دست دادند. روزالیو لامباردو به عنوان یکی از کوچکترین افرادی بود که به این بیماری دچار شد و بعد از انکه جانش را از دست داد پدرش که یک نظامی بود جسد او را مومیایی کرد و در اختیار موزه داد. این مومیایی که با روش های خاصی هنوز هم بدون مشکل و بدون تغییری باقی مانده است. این مومیایی به نظر می رسد می تواند بدون تغییری 400 سال اینده را طی کند. 
 


** مومیایی 2400 ساله 

 
 

 

 
 
در سال 2012 مومیایی باستانی کشف شد که به رازهای بسیاری جواب داد. این مومیایی ک در یکی از مناطق باستانی مصر پیدا شده بود نزدیک به 2400 سال سن داشت و نکته جالب توجه در مورد آن جا ماندن یکی از وسایل کار پیشنییان در بدن این مومیایی بود. مصریان باستان ابزاری که از آن برای خارج کردن مغز استفاده می کردند را درون سر این مومیایی جا گذاشته بودند. این وسیله یک تکه چوب کوچک است دانشمندان در سی تی اسکن متوجه حضور ان درسر مومیایی شدند.


 

** مومیایی عجیب در آلمان 

 
 

 

 
 
چندی پیش یک پسر بچه 10 ساله آلمانی موفق شد مومیایی را پیدا کند که مربوط به مصر باستان است. این پسر بچه در حالی که در زیرزمین خانه مادربزرگش بازی میکرد با جعبه ای قدیمی روبرو. شد و پس از باز کردن آن مومیایی قدیمی را پیدا کرد. پدر این بچه گفته است در سال 1950 پدرش به افریقا رفته و از آنحا بسته ای را برای خانه فرستاد که تا به حال کسی به آن دست نزده بود. با تحقیقات انجام شد مشخص شد این مومیایی یکی از آثاری است که در شمال مصر پیدا شده است ولی در همان زمان به سرقت رفته و از آفریقا خارج شده است. 
 


** مومیایی اروپایی در چین 
 

 

 

 
 
در اوایل دهه نود میلادی مومیایی جالبی در چین پیدا شد که باعث شگفتی بسیاری از  باستان شناسان شد. این مومیایی پس از 2000 هزار سال تغییر زیادی نکرده بود ولی نکته اصلی در مورد این مومیایی بور و سفید بودن ان است، درحالی که آن زمان اروپایی ها از این راه استفاده نمی کردند. در سال 1993 دانشمندان با انجام آزمایشات دی ان ای روی این مومیایی دریافتند که او مهاجری به چین بوده است که پس ازمرگ مومیایی شده است. دانشمندان با آزمایش این مومیایی به اطلاعات زیادی در مورد اروپاییان دست پیدا کردند.


[ شنبه 92/6/2 ] [ 10:49 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

عکس خانوادگی محمدرضا پهلوی


[ پنج شنبه 92/5/24 ] [ 2:12 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شاه


[ پنج شنبه 92/5/24 ] [ 2:11 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

یال


[ چهارشنبه 92/5/2 ] [ 12:17 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

نننن


[ پنج شنبه 92/4/27 ] [ 4:27 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

عکسهای زیر توسط جعفر شهیدی در زمان قاجارایه از طهران قدیم گرفته شده است
 

 

دروازه گمرک

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

اگر تا دم دم های غروب خودت را به شهر می رساندی، می توانستی وارد شوی، وگرنه باید همان بیرون شهر و پشت دروازه های بسته می ماندی و شب را با ترس حمله دزدان و حرامی ها صبح می کردی!
یا اگر دلت می آمد ـ که باید میآمد ـ سرکیسه را شل و دروازه بانان را با سکه های زردرنگ راضی می کردی تا در را باز کنند و به تو اجازه ورود بدهند. به هر حال در روزگاری که برای محافظت از شهر در مقابل مهاجمان و یاغی ها، دور تا دور شهر را برج و باروهای مرتفع و خندقهای عمیق گرفته بودند و دروازه ها تنها ورودی های شهر به حساب می آمدند، دروازه ها از بعد از اذان صبح تا 2، 3 ساعت بعد از غروب آفتاب باز بودند و تو باید به موقع خودت را می رساندی تا بتوانی از زیر طاق های کاشی کاری شده آنها عبور کنی.


مدرسه 

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


پهلوان معرکه گیر برای کسب روزی با یک خرس در خیابانهای تهران کشتی می گیرد.

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


مظفرالدین شاه در باغچه خانه ای نه چندان مجلل استراحت می کند.

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


اداره پست طهران قدیم

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


بازار پارچه فروشان-طهران

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


عطاری-طهران-قاجاریه
تزیینات با صابون سفید !

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


بستنی - طهران

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

میدان رژه - طهران

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

مظفرالدین شاه

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


بازار طهران

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

معتادان بی خانمان قاجاری

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

کرسی 

 تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا


حمام سال 1250

تصـاویری نایاب از طهـران قدیـم؛ از دروازه گمرک تا تراموا

 

پهلوانان نمی میرند....سال 1298


اولین واگن اسبی به همراه مسافرین 

یک مغازه فروش لباس دست دوم-سال 1286

 

تصویر پرورش دهنده بوقلمون که گله خود را برای فروش به خیابانهای طهران آورده است.
سال 1300 خورشیدی

  

تصویری نادر از یک نمای خیابانی از طهران در عهد ناصری-1287
در تصویر نانوایی سنگک قدیمی،آجیل فروشی(؟)،چراغ روشنایی و ... به چشم می خورد...

 

اجتماع شهروندان در تراموا در منطقه شمال طهران -سال 1300

 


مغازه تریاک فروشی در روستا


بررسی گل خشخاش برای برداشت تریاک.

در ایران تا سده‌ی هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، کشت خشخاش و تولید تریاک، به منظور مصرف داخلی بود؛ اما از نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم، کشت تریاک در جایگاه محصولی ارزآور، مورد توجه قرارگرفت. در اواخر سده‌ی نوزدهم و اوا
یل قرن بیستم، ایران یکی از اعضای بسیار فعال تجارت جهانی تریاک شمرده می‌شد و اقتصاد کشور تا حد زیادی به تولید و صدور تریاک وابسته بود.
در تاریخ 23م اسفند 1289/ 12م ربیع‌الاول 1329، قانون تحدید تریاک به تصویب رسید که طی آن، در مدت 8 سال مصرف شیره، ممنوع و استعمال تریاک، تنها به منظور مصرف طبی، مجاز شناخته شد. دولت برای مصرف مواد، مالیات در نظر گرفت و برای معتادان، کارت سهمیه صادر کرد. اما این اقدام به کاهش مصرف مواد نینجامید بلکه قاچاق آن را رواج داد. در این میان در سال 1301ش.، قانون منع واردات مواد مخدر تصویب شد.
پس از تشکیل جامعه‌ی ملل، مسئله‌ی تریاک، مورد توجه جامعه‌ی جهانی قرار گرفت و ایران، به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی هدف برنامه‌ی کاهش تولید بود. شش سال بعد یعنی سال 1307ش.، قانون جدید ?#1575;نحصار دولتی تریاک?#1548; از تصویب گذشت که بر این اساس، دولت ایران می‌بایست به‌تدریج اراضی زیر کشت خشخاش را کاهش می‌داد. به دنبال گسترش ابعاد مسئله‌ی اعتیاد و ناچیز بودن درآمد حاصل از صدور تریاک برای دولت ?#1602;انون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک?#1548; در سال 1334 تصویب و به اجرا گذاشته شد.


مظفرالدین شاه در فرنگ

 


پادشاه انگلستان ادوارد هفتم و ناصرالدین شاه قاجار در انگلستان

  

قمه زنی-محرم عهد قاجار

  

صرف چایی در باغ آن هم عهد قاجار


تصویر کمتر دیده شده از احمد میرزا (احمدشاه)

  

فقط در طهران ادا خواهد شد! (فقط در تهران قابل نقد شدن است!)


 



[ چهارشنبه 92/3/8 ] [ 11:31 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 

100سال قبل، یعنی در دوران آخرین شاه قاجاری (محمدعلی شاه) پوشش مردان ایرانی کت های بلند با شلوار گشاد و دستاری بود که به کمر می بستند و زنان دوره قاجار هم با چادر و روبنده و پیراهن و شلوار در خیابان حاضر می شدند.

در این تصویر که در گوشه سمت چپ آن کلمه اصفهان و عنوان عکاسخانه به چشم می خورد، دو مرد اصفهانی در پوشش قاجاری شان دیده می شوند. لباس مردان اصفهان در آن زمان از یک شلوار مشکی گشاد، پیراهن سفید یقه ساده دکمه دوبل با آستین های گشاد، یک جلیقه کوتاه مشکی و یک کلاه تشکیل می شد. آنها در زمستان یک قبای بلند ساده بر روی لباس اصلی می پویشیدند که با شال ابریشمی دور کمر بسته می شده است.


"

"

پوشش یک خانواده ایرانی در دوران قاجار

"

زنان هم با چادر و رو بنده و شلوار در مجامع عمومی حاضر می شدند

"

"


[ شنبه 92/2/28 ] [ 3:31 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 64
بازدید دیروز: 58
کل بازدیدها: 3107840
Flag Counter