ابزار وبلاگ

پزشکی شهرستان بجنورد - شهرستان بجنورد
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://mehrangoli64.ParsiBlog.com
 
لینک های مفید
Online User

hkfi

میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

انبه میوه‌ای بسیار خوشمزه است که خیلی وقت‌ها ممکن است دوستداران آن فراموش کنند که فواید بسیار زیادی هم دارد. در زیر فواید این میوه را بیان کرده و به برخی نکات جالب درمورد آن و احتیاطات لازم نیز اشاره می‌کنیم.

فواید انبه برای سلامتی

1. پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی‌اکسیدان انبه از سرطان‌های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می‌کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل‌گالات و همچنین آنزیم‌های مختلف می‌باشد.

2. کاهش کلسترول: محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

3. پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد.

4. سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده 25 درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

5. قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.

6. کمک به دیابتی‌ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می‌کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ‌های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می‌کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (60-41) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.

7. افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

8. تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه‌ای نیست که حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند. میوه‌های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می‌کند.

9. کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می‌کند.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

 

واقعیات و جزئیات

• نسبت به همه میوه‌ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه‌ها بیشتر است.
• این میوه متعلق به 4000 سال پیش بوده است.
• این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌هندی هم‌خانواده است.
• این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به "سافدا" (safeda) معروف است.
• انبه 1000 نوع مختلف دارد.

 

ارزش غذایی

یک فنجان (حدود 225 گرم) انبه حاوی مواد زیر است:
• 105 کالری
• 76 درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
• 25 درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
• 11 درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
• 9 درصد فیبر سالم پروبیوتیک
• 9 درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)
• 7 درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
• 4 درصد منیزیم

 

احتیاطات

• اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به‌ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود اسیدآناکاردیک است.

• پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده‌شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.

• برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می‌کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس کنید.


[ پنج شنبه 92/4/27 ] [ 8:35 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

امروز یکی از معضلات طب سنتی در کشور ما عدم دسترسی به اطبای حاذق و مطمئن است. به همین جهت سایت طبایع در راستای ماموریت خود برای توسعه و فراگیرقدام به معرفی برخی اطبای سنتی در شهرهای مختلف کشور نموده است. برای مشاهده میتوانید به این آدرس مراجعه فرمایید:
tabib.tabaye.ir
با امید سرافرازی و سربلندی روز افزون برای طب سنتی


[ دوشنبه 92/2/16 ] [ 8:53 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

خیلی‌ها رسم دارند در آغاز سال نو با خود عهد و پیمان‌هایی برای طول سال می‌بندند. چه بهتر که برای شیوه تغذیه‌مان نیز در شروع سال، عهدهایی ببندیم. پیشنهاد من این 20 عادت خوب غذایی است.



روز را با میوه شروع کنیم
صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یک یا دو میوه در کنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.



بگذاریم چای‌مان اندکی خنک شود
چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استکان یا لیوان چای بخوریم.



قندهایمان را ریز کنیم
حبه‌های قند امروزی که به صورت آماده و قالبی خریداری می‌کنیم، قابلیت آن را دارند که به چهار حبه کوچک‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی که در طول روز می‌خوریم کاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه 10 فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.



با نوشابه‌ها قهر کنیم
گرچه آغاز سال، زمان آشتی ما است، اما بهتر است با مزاحمان سلامتی‌مان قهر کنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب کلسیم و وابستگی که ایجاد می‌کنند زیان‌آورند و مزاحم.



برنج‌مان را آبکش نکنیم
آبکش کردن برنج به تصور آنکه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از 80 درصد برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد و با آبکش کردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌روند.



نان سفید استفاده نکنیم
نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌کنند و هم اینکه تا حدودی مانع جذب کلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قند خون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌کنند.



با روغن جامد خداحافظی کنیم
روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند که برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌کنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.



سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم
گرچه سیر و پیاز ممکن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آنها به خاطر همان ترکیبات گوگردی است که بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه کردن کمی چای خشک، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری کند.



آب زیاد بخوریم
آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یک لیوان آن حتی یک کالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌کند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.



چیپس نخوریم
چیپس حتی یک فایده تغذیه‌ای هم ندارد که به آن دل‌خوش کنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمک، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.



ماهی بخوریم
اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یک بار خورد باید هفته‌ای یک تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی کلسیم به خاطر استخوان‌های ریزی هستند که حین طبخ ذوب می‌شوند.



با کالباس و سوسیس سرسنگین باشیم
کالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه ترکیبات نیترات هستند که در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی کنیم از آنها به ندرت استفاده کنیم.



هیچ وعده غذایی را حذف نکنیم
با حذف یک وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن این‌که با خوردن هله‌هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌کنیم.



غذایمان را خوب بجویم
جویدن غذا سبب می‌شود که هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم و هم با غذایی کمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینکه لثه‌ها و دندان‌هایمان سالم‌تر باشند.



نمکدان‌ها را در ویترین بگذاریم
نمک به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن باید تا حد ممکن محدود شود. می‌توانیم عادت کنیم که به خیار نمک نزنیم و غذای سفره را کم‌نمک بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما کمک می‌کند.




از ماست کم‌چرب غافل نشویم
ماست می‌تواند علاوه بر تأمین کلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میکروبی معده و روده کمک کند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.



گوجه‌فرنگی خور باشیم
گوجه‌فرنگی ضمن این‌که خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، کالری کمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.



دیر شام نخوریم
فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیک به دو ساعت باشد. این توصیه نه بخاطر آن است که خیال کنیم ناهار چاق نمی‌کند و شام چاق می‌کند. این توصیه برای آن است که خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.




زیاد تعارف نکنیم و تعارف نشویم
در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نکنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع کنید!



شیرینی‌های کوچک بخریم
هرچه شیرینی‌ها کوچک‌تر باشند طبیعتاً ضرر آنها نیز کمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی نباید جایگاهی داشته باشند.


[ جمعه 92/2/13 ] [ 11:17 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 

1.جوش های خارش‌دار
جوش های خارش‌دار در اثر روغن های گیاهی، عطر یا عرق سوز شدن به وجود می آیند. برای رفع آن می توانید آنتی هیستامین مصرف کنید. البته آب های معدنی چشمه های طبیعی نیز در کاهش درد این کهیر و جوش ها موثر هستند. املاح داخل این آب ها باعث از بین رفتن سوزش و خارش می شوند.

 

2.آکنه
برای جوش های پایدار ابتدا خیلی نرم صورت خود را با سنگ نمک یا نمک های درشت و زبر مالش دهید تا ضدعفونی شود و سپس چند قطره روغن درخت ?#1606;یم?روی آن بریزید. پس از چند دقیقه آبکشی کنید و ماسکی از ماست را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اسید لاکتیک موجود در ماست، لایه بردار طبیعی است که موجب شفافیت بیشتر پوست، از بین رفتن آکنه و کمرنگ شدن لکه ها می شود.

 

3.گزش پشه
فصل گرما در راه است و پشه ها راهشان را به خانه های ما پیدا خواهند کرد. هنگامی که مورد گزش پشه قرار گرفتید، خارش و سوزش آن را با خمیر آسپرین کاهش دهید. برای این منظور، یک آسپرین ضعیف را له کنید و یک قطره آب به آن اضافه تا خمیر شود. این خمیر ضد سوزش و التهاب است و قرمزی و باد حاصل از نیش پشه، موهای زیرپوستی و جوش را کاهش می دهد زیرا آسپرین حاوی اسید سیلاسیلیک ?ماده ای که در داروهای ضد جوش استفاده می شود ?است.

 

4.اگزما و سوریاس
برای کاهش درد و سوزش اگزما و سوریاسِ پوستی کمی روغن زیتون در محل تحریک شده بریزید. برای هر سه سانتی متر، یک قاشق چایخوری روغن لازم است. مالیدن روغن روی این منطقه از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. روغن زیتون پایه بسیاری از محصولات مرطوب کننده است اما استفاده از نوع خالص آن این مزیت را دارد که مواد شیمیایی کرم ها را در خود ندارد.

 

5.حساسیت فصلی
برای فرار از نشانه های حساسیت فصلی همچون سوزش چشم، آبریزش بینی و عطسه از قرص های گیاهی استفاده کنید. محققان سوئیسی ثابت کرده اند مصرف قرص گیاهی سه بار در روز بهتر از آنتی هیستامین های صنعتی است که خواب آلودگی می آورند.

 

6.دندان درد
برای کاهش درد دندان از میخک استفاده کنید. از قدیم این درمان را برای درد دندان انجام می دادند. بسیار هم موثر است. البته این روزها میخک در هر خانه ای پیدا نمی شود به همین دلیل می توانید از اوژنول موجود در داروخانه ها کمک بگیرید. پنبه را در اوژنول خیس کنید و دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. این باعث کاهش درد تا زمانی می شود که به پزشک مراجعه کنید.

 

7.دردهای دهان
برای درد دهان، به ویژه در کودکان از محصولات نعناعی کمک بگیرید. به طور مثال، آدامس نعنایی، شیرینی، چای یا هر خوراکی نعنایی دیگر. این گیاه تاثیر بسیاری روی هر چیزی دارد که با آن تماس پیدا می کند و می تواند باعث کاهش درد گلو، سوزش دهان یا سزش تبخال یا تاول دهان شود.

 

8.درد ناشی از ورزش سنگین
پس از ورزش های سنگین، یک لیوان آب البالو ترش بنوشید. این آب میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است و درد ماهیچه ها را کاهش می دهد. پس از ورزش بافت های شما از بی آبی رنج می برند و آب آلبالوی ترش که سرشار از آنتی اکسیدان است بسیار بهتر از آلبالوی شیرین و دیگر میوه ها و سبزیجات به ترمیم این آسیب کمک می کند.

 

9.سوختگی خفیف
اگر زیر نور آفتاب یا در اثر چسبیدن اتو مو به پوست خود دچار سوختگی خفیف شدید، می توانید با کمپرس آب سرد و چای سبز یا سیاه آن را درمان کنید. برای این منظور، حوله نازکی را درون چای سرد خیس کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. ماده گیاهی موجود در چای باعث کاهش سوزش و تاول نزدن می شود.

 

10.جای زخم
برخلاف اعتقاد عموم مردم، پوست زخم به هیچ عنوان خوب و مفید نیست. به همین دلیل، این قسمت را با پارافین مایع مرطوب نگه دارید و به مدت سه تا 5 روز باند پیچی کنید. در طول شب، نوار سلفونی دور پارافین بپیچید این باعث می شود تا محیط زخم مرطوب تر بماند و دوره درمان را تسریع می بخشد.

 

11.حالت تهوع
اگر محتویات قرص های ضدتهوع را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید مملو از شکر است. به همین دلیل، برای برطرف کردن این حالت خود می توانید شربت شیرین میوه بنوشید. برای تهوع های ناشی از حرکت، استفراغ های صبحگاهی یا دل به هم خوردگی معده آخرین چیزی که لازم دارید، غذای زیاد است. همین شربت های شیرین و سودا به شما کمک می کند تا بهتر شوید.

 

12.اسهال
برای برطرف کردن اسهال می توانید از خوراکی های گیاهی کمک بگیرید. به طور مثال، چای تهیه شده از پوست انار به معده به هم ریخته کمک بسیاری می کند. از این پس، انارها را خشک و نگهداری کنید. پوست خشک انار تا 6 ماه می ماند. سپس یک قاشق غذاخوری پر از پودر پوست انار را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید سه تا 4 دقیقه بماند.

پوست بلوط نیز همین کاربرد را دارد. آن را به مدت سه دقیقه بجوشانید، اجازه دهید تا نیم ساعت بماند و سپس از صافی رد کنید. هر دو این مواد سرشار از تانین هستند که باعث ایجاد مایع لعابی اطراف معده و کاهش درد آن می شوند. دو قاشق غذاخوری از این نوشیدنی ها را 4 تا 6 بار در روز بنوشید.

 

13.مسمومیت غذایی
اگر تصور می کنید دچار مسمومیت غذایی شده اید، دو فنجان چای سیاه و یک تکه نان تست چاره کار است. اسید تانیک موجود در چای و ذغال موجود در نان تست باعث از بین رفتن سم در بدن می شوند.

 

14.سرماخوردگی
برای برطرف کردن سرماخوردگی و آنفولانزا، یک گریپ فروت را با پوست چهار قاچ کنید و داخل قابلمه بیندازید. قابلمه را پر از آب کنید و اجازه دهید روی حرارت بجوشد. آن را هم بزنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و محلول به دست آده را همچون چای بنوشید.

آب جوش باعث بیرون آمدن خاصیت دفاعی، ویتامین C و فلاونوئید از پوست گریپ فروت در آب می شود. این مواد بین پوست و گوشت میوه وجود دارند و با جوشاندن این میوه با پوست، عصاره بیشتر و مفیدتری از آن به دست می آید که برای گلو درد بسیار خوب است.

 

15.گرفتگی بینی
برای برطرف کردن گرفتگی بینی می توانید با محلول آب نمک آن را شست‌وشو دهید تا آلودگی ها از بینی شسته شوند و مخاط بینی رقیق شود. برای اینکه پر بودن بینی خود را به راحتی برطرف کنید آن را هر روز آب نمک شست‌وشو دهید. این کار هنگام سرماخوردگی باعث بهبود حال شما نمی شود اما اجازه می دهد راحت تر نفس بکشید.


[ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 2:28 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

بعضی مواقع بدن به سم زدایی نیاز دارد. خوشبختانه مواد غذایی زیادی وجود دارد که سبب سم زدایی از بدن می شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، یا می خواهید انرژی بیشتری کسب کنید، پوست صورت شما شاداب تر به نظر آید، در خلق و خوی خود تغییر ایجاد کنید، این چند ماده غذایی را که در این مطلب به آن اشاره شده است، به برنامه غذایی خود بیفزایید.

 

 

شاهی : 
همانند بیشتر گیاهان و سبزیجات، شاهی تقویت کننده بدن و سم زداست. برگ های این گیاه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین های متعدد، روی، پتاسیم، ویتامین C و E است. علاوه بر آن، این گیاه مدر است و سموم را از بدن دفع می کند.
 


 

 برنج قهوه ای : 
اگر می خواهید سیستم بدن را پاکسازی کنید، بهتر است از مواد غذایی فرآوری شده کمتر استفاده کنید و به جای آن، غلات سبوس دار سالم مانند برنج قهوه ای، که سرشار از ماده مغذی از جمله ویتامین های B، منیزیم، منگنز و فسفر است، مصرف کنید. برنج قهوه ای سرشار از فیبر است که برای پاکسازی کولون مفید است.
 


 

میوه های تازه :  
این دسته از مواد غذایی، کم کالری و غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر است و نقش مهمی در سم زدایی از بدن دارد. اگر می خواهید پوست شاداب و موهای براق داشته باشید و سیستم گوارش تان سالم باشد، مصرف میوه را افزایش دهید.

 

 

کلم برگ : 
این گیاه نه تنها در کاهش وزن موثر است بلکه ماده غذایی با خاصیت سم زدایی قوی نیز به حساب می آید. این گیاه حاوی ماده شیمیایی به نام سلفورافین است که به بدن برای مقابله با سموم کمک می کند. علاوه بر آن، گلوتاتیون موجود در این سبزی نوعی آنتی اکسیدان است که عملکرد سم زدایی کبد را بهبود می بخشد.

 

 

چای سبز : 
هیچ برنامه سم زدایی بدون مصرف منظم مایعات کامل نمی شود. مصرف مایعات برای حفظ سلامت اعضای بدن و دفع منظم سموم از بدن لازم است. چای سبز نه تنها کاهش دهنده وزن است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان است. چای سبز کبد را از بیماری ها از جمله بیماری کبد چرب نیز محافظت می کند.

 

 

چغندر قرمز : 
برگ وغده این گیاه سرشار از منیزیم، آهن و ویتامین C است. این گیاه نه تنها برای سلامت مو و پوست و کنترل کلسترول مفید است، بلکه به سم زدایی کبد نیز کمک می کند.

 

 

سیر : 
علاوه بر داشتن خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی، حاوی ماده شیمیایی به نام آلیسین نیز است که در تولید گلبول های سفید نقش دارد.

 

 

زنجبیل : 
علاوه بر کاهش دادن حالت تهوع، عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، با نفخ مقابله می کند و گاز معده را کم می کند. زنجبیل، سرشار از آنتی اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.
 


 

لیمو ترش :  
این میوه مرکباتی یکی از مهم ترین موادغذایی برای سم زدایی است. لیمو ترش سرشار از ویتامین C است، برای پوست مفید است و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. دارای تأثیر قلیایی است و این یعنی میزان PH را متعادل نگه می دارد لذا برای سیستم ایمنی بدن مفید است.


[ چهارشنبه 92/2/11 ] [ 2:13 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه 3 عدد سیب میل کنند.

یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، ورود مواد غذایی صنعتی به برنامه‌ غذایی مردم است.

مواد غذایی‌ای که در این مقاله معرفی می‌کنیم باعث کنترل قند خون شده و به شما

 احساس سیری طولانی مدتی می‌دهد. برای همین جلوی اشتها را گرفته و به لاغری و زیبایی اندام شما کمک می‌کند.


کلم قرمز

در طول قرن‌ها مردم و به ویژه کشاورزان از کلم به عنوان یک ماده غذایی اصلی و مفید استفاده کرده‌اند.

 اما امروزه سبزیجات متنوع دیگر جای کلم را گرفته‌اند. باید بدانید کلم کم کالری (هر نصف فنجان حاوی 16 کالری ) و

 سرشار از فیبر است. برای همین یک ماده غذایی لاغر کننده‌ جادویی به شمار می‌رود.

کلم و به ویژه کلم قرمز سرشار از ویتامین C است و از خطر ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می‌کند.

میزان مصرف:
روزانه نصف فنجان کلم پخته یا یک فنجان کلم خام. ابتکار به خرج داده و غذا و سالادهای متنوع تهیه و میل کنید.


سیب

سیب سرشار از فیبرهای حلال است و می‌تواند میزان قند خونتان را ثابت نگه دارد.

یک عدد سیب متوسط حاوی 4 گرم فیبر به ویژه پکتین است که می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد.
برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه 3 عدد سیب میل کنند.
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف سیب نه تنها باعث کاهش وزن در زنان می‌شود بلکه

 میزان گلیسمی خون آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم سیب را پوست میل کنید.

میزان مصرف:
روزانه یک عدد سیب میل کنید. سیب حاوی 80 کالری است و یک عصرانه‌ی ایده آل محسوب می‌شود.


دارچین

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین باعث کاهش گلیسمی خون می‌شود.

 در واقع بعضی از ترکیبات طبیعی موجود در این ادویه‌ی معطر مانند انسولین عمل می‌کند و باعث می‌شود

 سلول‌ها گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند و گلیسمی خون را کاهش دهد.

مصرف روزانه یک چهارم یا نصف یک قاشق چای‌خوری کافی است تا میزان قند خون به میزان 18 تا 20 درصد کاهش یابد.

میزان مصرف :
روزانه نصف قاشق چای‌خوری دارچین مصرف کنید. این میزان برای بهره‌مندی از خواص آن کافی است.

 اما اگر شما از طرفداران این ادویه‌ی معطر هستید می‌تواند تا یک یا دو قاشق چای‌خوری در روز نیز مصرف کنید.
توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشوید زیرا در صورت زیاده‌روی ترکیبات موجود در آن باعث مسمومیت می‌شود.


تخم‌مرغ

اگر یک ماده‌ غذایی وجود داشته باشد که به اصطلاح سابقه‌اش خراب باشد همین تخم‌مرغ بخت برگشته است.

 تخم‌ مرغ یکی از منابع پروتئین است. این ماده‌ غذایی همچنین سرشار از اسیدهای آمینه است.

از آن جایی که تخم‌مرغ از پروتئین و چربی تشکیل شده است کمترین تأثیر را روی گلیسمی خون می‌گذارد و

 برای همین بهترین گزینه برای صبحانه است. چون باعث ایجاد احساس سیری شده و اشتها را کاهش می‌دهد.

محققان مشاهده کرده‌اند زنانی که برای صبحانه دو عدد تخم‌مرغ و نان کامل می‌خورند در طول روز کمتر احساس گرسنگی کرده و کالری‌های کمتری دریافت می‌کنند.

میزان مصرف:
یک عدد تخم‌مرغ کافی است. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی حدوداً 75 کالری و 5 گرم چربی است که

 کمتر از 2 گرم آن چربی اشباع شده است. شما می‌توانید برای صبحانه املت (تهیه شده با دو عدد تخم‌مرغ ) و

 یک برش نان کامل ( سبوس‌دار ) میل کنید.


دانه‌های روغنی

تخمه‌ کدو، تخمه‌ آفتابگردان، بادام، گردو، کنجد و غیره جزو مواد غذایی فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

این مواد غذایی سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر هستند که به تدریج باعث تثبیت گلیسمی و کنترل اشتها می‌شود.

با وجود این که این دانه‌های روغنی سرشار از چربی‌اند (12 تا 14 گرم در 30 گرم) باید بدانید

 این چربی‌ها چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو و چربی‌های اشباع نشده ی پُلی‌اند که برای قلب مفید است.

علاوه بر این در هر 30 گرم از این دانه‌های روغنی 4 تا 9 گرم پروتئین وجود دارند.

در نهایت باید بگوییم این مواد غذایی حاوی استرول است که با کلسترول بالا مقابله می‌کند.

محققان با بررسی 27 میوه و دانه روغنی مختلف دریافتند که دانه‌های کنجد حاوی بیشترین میزان استرول است.

میزان مصرف:
یک یا دو قاشق غذاخوری از این دانه‌های روغنی کافی است. توجه داشته باشید

دانه‌های روغنی پرکالری است پس در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. می‌توانید برای عصرانه یک مشت

تخمه‌ی کدو یا تخمه‌ی آفتاب‌گردان میل کنید.


سرکه

بسیاری از فواید این چاشنی هنوز برای مردم ناشناخته است. افزودن سرکه به غذاها، 19 تا 55 درصد

 گلیسمی موجود در این غذاها را کاهش می‌دهد. اسید موجود در سرکه نمی‌گذارد گلوسیدهای غذا به قند خون تبدیل شود.

نتیجه‌ پژوهش‌ها نشان داده است که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و

 برای همین همیار لاغری بسیار خوبی محسوب می‌شود. خوش طعم بوده و عملاً کالری ندارد.

در خصوص سرکه بالزمیک مراقب باشید زیرا به اکثر این محصولات صنعتی قند اضافه می‌کنند.

میزان مصرف:
1 تا 2 قاشق چای‌خوری. توجه داشته باشید در مصرف سرکه نیز دچار افراط نشوید.


[ چهارشنبه 92/2/4 ] [ 11:56 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

گیلاس برای پروازهای طولانی
اگر بعد از یک پرواز طولانی دائما خمیازه می کشید، یک مشت گیلاس بخورید.

 این میوه آبدار باعث ترشح هورمون ملاتونین می شود. این هورمون که در بدن نیز ترشح می شود

 الگوی خواب را تنظیم می کند. پس اگر در هنگام انجام کاری احساس خواب آلودگی کردید

  نعنا برای سندرم روده تحریک پذیر 

فایده نعنا بیشتر از درمان بوی بد دهان است. طبق تحقیقات کلینیک مایو mayo نعنا ضد اسپاسم طبیعی است

 که ماهیچه های صاف در روده را شل می کند. گفته شده که این گیاه علائم سندروم روده IBS را تسکین می دهد.

  

ماست برای درمان IBS
یکی دیگر از روش های درمان IBS خوردن ماست است. خوردن ماست به افرادی که 

فاقد پروبیوتیک کافی، باکتری "خوب" که در روده وجود دارد هستند پیشنهاد شده است.

 این باکتری در ماست وجود دارد. 

[ دوشنبه 92/2/2 ] [ 10:8 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 

کالبد شکافی


[ یکشنبه 91/12/27 ] [ 8:34 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

شاید هیچوقت به این موضوع حتی فکر هم نمی کنیم که وقتی در طول بیست و چهار ساعت شبانه روز مشغول فعالیت و خواب هستیم بدن ما چه فعالیت هایی را تجربه می کند و در کل در طول یک روز کامل در بدن ما چه اتفاقاتی می افتد! اما چه بسا دانستن این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد صحیح سیستم بدن و سلامتی ما دارد. از آنجا که سلامتی شما بسیار حائز اهمیت است پس لطفا برای مرور گام به گام این اتفاقات با همراه باشید …

ساعت شش صبح: با ترشح هیدرو کورتیزون، اعضای بدن بیدار می شوند. بدین طریق بدن بطور آهسته خودش را برای بیدار شدن آماده میکند. متابولیسم به فعالیت در می آید و برای فعالیت روزانه ما پروتئین و انرژی ذخیره شده به جریان در می آید.

ساعت هفت صبح: هنوز بدن ضعیف است، پس وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد می شود. به جای ورزش صبحانه بخورید چون دستگاه گوارش در این زمان بخوبی کار میکند.

ساعت هشت صبح: مقدار زیادی هورمون در این ساعت ترشح میشود. سیگار کشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می شود.

ساعت نه صبح: بدن سفت وسخت بیدار است و زمانی است که نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است. چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می رسد و بدن در مقابل اشعه ایکس مقاوم است.

ساعت ده صبح: ساعتی که ارگانیسم به خودش می آید و اعلام آمادگی می کند. بدن انرژی زیادی را در اختیار دارد و حرارت بدن بالاست. نکته مهم اینکه بین ساعتهای ده تا دوازده احتمال سکته های قلبی بیشتر از هر زمان دیگر است.

ساعت یازده صبح: بدن در بهترین حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه ای مناسب است که ممکن است در معاینات قلبی (اکتروکاردیو گرافی) اشتباهاتی رخ بدهد و اگر مشکلی در قلب وجود داشته باشد در این لحظه دیده نشود. بدن کاملاً آماده است تا مسائل ریاضی و سخت ترین فرمول ها را حل کند.

ساعت دوازده ظهر: دقت افراد کم و انسان دچار خواب آلودگی می شود. اسید معده زیاد ترشح میشود و خون رسانی به مغز کاهش پیدا میکند. برای خون رسانی به دیگر اعضای بدن از معده استفاده بیشتری میشود. افرادی که عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا سی درصد خطر سکته قلبی در آنها کمتر از دیگران است.

ساعت سیزده: بدن از تب وتاب می افتد. بهره وری در اواسط روز بیست درصد کاهش پیدا میکند. همه اعضای بدن در پایین ترین سطح فعالیت میباشند. در این ساعت فقط کیسه صفرا است که خوب فعالیت میکند و مشغول هضم غذای نیمروزی است.

ساعت چهارده: احساس خستگی بروز میکند چون فشار و ترشح هورمون ها کم میشود. برای افرادی که از دندانپزشکی ترس دارند این ساعت بهترین زمان است چون افراد در این ساعت کمتر احساس درد میکنند. این وضعیت تا سی دقیقه ادامه خواهد داشت.

ساعت پانزده: در این زمان انرژی دوباره به بدن بر میگردد و حافظه خوب کار میکند و مرحله دوم از بهره وری آغاز می شود. ولی کمتر از آن چیزی که بدن در صبح داشت.

ساعت شانزده: برای ورزش کردن بهترین ساعت است فشار و گردش خون بدن در بهترین حالت است.

ساعت هفده: فعالیت ارگانها به بالاترین حد خود می رسد. نیرو افزایش پیدا میکند، اکسیژن زیادی استفاده میشود، کلیه ومثانه خوب کار میکند. زمانی است که ناخنها و موها خوب رشد میکند، اسید معده افزایش پیدا میکند به همین دلیل در این ساعت احتمال خونریزی هم بیشتر است.

ساعت هیجده: الآن زمان مناسبی برای خوردن شام است. پانکراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد.

ساعت نوزده: میزان فشار خون و ضربان نبض کاهش پیدا میکند. به همین دلیل کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده میکنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر دارو های ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.

ساعت بیست: میزان چربی کبد کاهش می یابد و خون کثیف از هر زمان بیشتر به قلب می رسد. کسانی که آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از دارو هایشان استفاده کنند. آنتی بیوتیکها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تاثیر را دارند.

ساعت بیست و یک: عملکرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می رسد. هر چیزی از این به بعد وارد معده میشود و عملیات هضم و جذب غذا به کندی انجام میشود که این مسئله میتواند خیلی خطرناک باشد چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله کرده و مخاط روده را دچار آسیب میکند.

ساعت بیست و دو: سیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در می آید. کسانی که سیگار میکشند باید بدانند که از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیکوتین را خیلی سخت دفع میکند.

ساعت بیستو سه: بدن ارگانیسم ترشح هورمونها را که در طول روز فعال بوده است متوقف میکند آرامش بسراغ بدن می آید و جسم احساس راحتی میکند.

ساعت بیست و چهار: زمان خواب سلولهای پوست بی وقفه فعالیت می کنند حتی بیشتر از آن چیزی که در صبح انجام میدادند. نخستین تصویر خواب و رویا در همان ساعات اولیه پدید می آید.

ساعت یک نیمه شب: بازدهی در پایین ترین حد قرار دارد. در این ساعت حتی کسانی که شب کار هستند و عادت به شب کاری دارند، خوابشان می گیرد. دقت کم میشود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده میکنند.

ساعت دو نیمه شب: کسانی که رانندگی می کنند باید دقت بیشتری داشته باشند چون قدرت دید کم میشود و سرعت عمل و عکس العمل کم میشود بهمین دلیل بیشتر تصادفات در این ساعت اتفاق می افتد.

ساعت سه نیمه شب: هم بدن هم روح در تاریک ترین حالت قرار دارند. ترشح هورمون ملاتونین کم و نامنظم می شود و کسانی که تعادل روحی ندارند این ساعت خطرناکتر عمل میکنند و بیشتر خودکشی ها در این ساعت است.

ساعت چهار: با زیاد شدن ترشح هورمون ها بدن انرژی می گیرد و احتمال سکته های قلبی بین ساعت چهار تا شش افزایش می یابد. فشار خون به بالاترین حد میرسد و رگ ها تنگتر می شود. در این ساعت میزان زایمانها بیشتر است

ساعت پنج: زیاد شدن هورمونها در بدن حدوداً شش برابر روز فرد را برای فعالیت آماده می کند. بدن به حرکت در میآید و دوباره روز جدیدی آغاز میشود


[ یکشنبه 91/12/27 ] [ 8:33 صبح ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]

 

فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B1 برای بدن می‌باشد. سایر فواید آن عبارتند از مراقبت‌های پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی. برنج یکی از عمده‌ترین موادغذایی در اکثر کشورها به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را سیر می‌کند.

فواید مختلف برنج را می‌توان در بیش از چهل نوع مختلف آن در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی آن شامل برنج غلات کامل و برنج سفید است. برنج غلات کامل چندان فراوری نمی‌شود، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد درحالیکه برنج سفید فراوری می‌شود و ازاینرو سبوس یا پوشش خارجی آن برداشته شده می‌شود و ارزش غذایی پایین‌تری دارد.

برنج همچنین برحسب طول هر دانه دسته‌بندی می‌شود. غذاهای هندی و چینی از برنج‌های بسیار بلند استفاده می‌کنند درحالیکه کشورهای غربی از برنج کوتاه یا متوسط در غذاهای خود بهره می‌برند.
 


در زیر به برخی از مهمترین فواید برنج برای سلامتی به اختصار اشاره می‌کنیم:
 


منبع عالی انرژی:
ازآنجاکه برنج سرشار از کربوهیدارات است، می‌توان از آن بعنوان سوخت بدن استفاده کرد و به عملکرد طبیعی مغز نیز کمک می‌کند.
 


فاقد کلسترول:
خوردن برنج فقط به این دلیل که فاقد چربی‌های مضر، کلسترول و سدیم است، فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. برنج می‌تواند بخش مهمی از یک برنامه‌غذایی متعادل را تشکیل دهد.
 

ادامه مطلب...

[ شنبه 91/12/26 ] [ 12:30 عصر ] [ مهران گلی ] [ دلگویه های شما () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

<

شهدا شرمنده ایم شهرستان بجنورد

کانون منجی

هئیت حسین جان

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 104
کل بازدیدها: 3107391
Flag Counter